AD ALTA
JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH
of a pupil with MID by a teacher or a teacher's assistant as a
presumption of overall academic skills development and
functioning in other academic subjects. The second is specific
support of a pupils with MID either in terms of teaching subjects
upgrade focused on the partial cognitive functions’ stimulation
or the implementation of verified and qualified methodologies
and stimulation programmes into practice.
We conclude that with the paper we attempted to point out one
of possible solutions of effective education of pupils with MID
in the mainstream education in Slovakia, in the context of
current trend of inclusive education of pupils with special
educational needs with focus on the cognitive stimulation of
their reading competence.
Literature:
1. Anderson, L. W., Krathwohl, D. R. (eds.) 2001. A taxonomy
for Learning, Teaching and Assessing. A Revision of Bloom´s
Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
2.
Bednářová, J., Šmardová, V. 2007. Diagnostika dítěte
předškolního věku. Co by dítě mělo umět vo věku od 3 do 6 let.
Brno: Computer Press.
3. Blachman, B. A. 1991. Phonological Awareness: Implications
for Prereading and Early Reading Instruction. In: BRADY, S.
A., SHANKWEILER, D. P., LIBERMAN, I. Y. Phonological
Processes in Literacy: A Tribute to Isabelle Y. London:
Lawrence Erlbaum associates, publishers, pp. 29 – 34
4. Browder, D. M., Wakeman, S. Y., Spooner, F. et al. 2006.
Research on Reading Instruction for Individuals with with
Significant Cognitive Disabilities. In: Exceptional Children
[online]. Vol. 72, No. 3 [retrieved: 2018-03-20]. Available at:
5.
Čižmarovič, Š., Kalná, V. 1987. Pedagogická diagnostika
čítania mladších žiakov. Bratislava: SPN.
http://www.questia.com/library/1G1-148480060/research-on-
reading-instruction-for-individuals-with.
6. Doidge, N. 2012.
Váš mozek se dokáže změnit. Neuvěřitelné
příběhy osobního vítězství díky objevům na poli neurovědy.
Brno: CPress.
7. Ewing, J. C., Foster, D. D., Whittington, M. S. 2011.
Explaining Student Cognition during Class Sessions in the
Context Piaget's Theory of Cognitive Development. In: NACTA
Journal
8. Feuerstein, R., Hoffman, M. B., Falik, L. H. et al. 2002. The
dynamic assessment of cognitive modifiability. The learning
propensity assessment device: theory, Instruments and
techniques. Revised and expanded of the dynamic assessment of
retarded performers. Israel: The ICELP press.
[online]. Vol. 55, No. 1 [retrieved: 2018-04-18].
Available at: http://www.questia.com/read/1P3-2333245591/ex
plaining-student-cognition-during-class-sessions.
9. Feuerstein, R., Hoffman, M. B., Falik, L. H. 2008. Learning
Potential Assessment Device – LPAD Examiner´s Manual.
Israel: The ICELP press.
10. Feuerstein, R., Hoffman, M. B., Falik, L. H. 2009. The
Feuerstein Instrumental Enrichment Basic Program. User´s
Guide. Israel: The ICELP press.
11. Feuerstein, R., Hoffman, M. B., Falik, L. H. et al. 2014.
Vytvážení a zvyšování kognitívní modifikovatelnosti.
Feuersteinuv program instrumentálního obohacení. Praha:
Karolinum.
12. Gavora, P. 1992. Žiak a text. Bratislava: Slovenské
pedagogické nakladate
ľstvo.
13. Gavora, P. 2003. Modely a úrovne gramotnosti. In:
Gramotnosť. Vývin a možnosti jej didaktického usmernenia.
Bratislava: Univerzita Komenského, pp. 11 – 23.
14. Gavora, P. 2008.
Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka.
Nitra: ENIGMA.
15. Gavora, P. et al. 2010.
Elektronická učebnica pedagogického
výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského.
16. Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody
a aplikace. Praha: Portál.
17. Jitendra, A. K., Burgess, C., Gajria, M. 2011. Cognitive
Strategy Instruction for Improving Expository Text
Comprehension of Students with Learning Disabilities: The
Quality of Evidence. In: Exceptional Children [online]. Vol. 77,
No. 2 [retrieved: 2018-03-20]. Available at:
http://www.questia.com/library/1G1-247223902/cognitive-
strategy-instruction-for-improving-expository.
18.
Kovalčíková, I. (ed.). 2010. Kognitívna stimulácia
individuálnych edukačných potrieb žiaka zo sociálne
znevýhodneného prostredia. Prešov: Prešovská univerzita
v Prešove.
19.
Kovalčíková, I. 2017. Kognitívna pedagogika 1. Kognitívne
determinanty edukačného procesu. Hypotetické, deduktívne
a
inferenčné myslenie. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej
univerzity.
21.
Krejčová, L., Bodnárová, Z. et al. 2014. Specifické poruchy
učení. Dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika.
20.
Krejčová, L. 2013. Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál.
22.
Kulišťák, P. 2011. Neuropsychologie. Praha: Portál.
23. Leeber, J. 2006.
Programy pro rozvoj myšlení dětí
s odchylkami vývoje. Praha: Portál.
24. Lechta, V. et al. 2002.
Terapia narušenej komunikačnej
schopnosti. Martin: Osveta.
25. Lechta, V. 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha:
Portál.
26.
Liptáková, Ľ. 2012. Kognitívne aspekty vyučovania
materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: Pedagogická
fakutla Prešovskej univerzity v Prešove.
27. Medina, J. 2012.
Pravidla mozgu. Nejnovější vědecké
poznatky pro úspěch v práci, doma i ve škole. Brno: BizBooks.
28. Peat, D., Wilgosh, L., Mulcahy, R. 1997. Efficacy of
cognitive strategy-based instruction for elementary students with
learning disabilities: A retrospective study. In: Canadian Journal
of School Psychology [online]. Vol. 12, No. 2, p. 135 – 142
[retrieved: 2018-03-20]. Available at: http://www.pulib.sk
:2071/record/display.url?eid=2s2.00005561470&origin=resultsli
st&sort=plff&src=s&st1=%22Efficacy+of+Cognitive+Strategy
%22&sid=0FC36F8F5AC8B331BFDC23E4CBF005DAmem16
%3a1
29. Pipeková, J. 2006. Osoby s
mentálním postižením ve světle
současných edukativních trendů. Brno: MSD.
.
30. Pokorná, V. 2007.
Cvičení pro děti se specifickými
poruchami učení: rozvoj vnímaní a poznávání. Praha: Portál.
31.
Pokorná, V. 2008. Programy rozvoje osobnosti
Feuersteinovo inštrumentální obohacovaní. Učíme se učit se.
O
metodě. [online]. [Retrieved: 2018-04-09]. Available at:
http://www.ucime-se-ucit.cz/o-metode/
32. Pokorná, V. 2010a. Teorie a náprava vývojových poruch
učení a chovaní. Praha: Portál.
.
33. Pokorná, V. 2010b.
Vývojové poruchy učení v dětství
a
dospělosti. Praha: Portál.
34. Siegel, L. S. 2003. Basic Cognitive Processes and Reading
Disabilities. In: Handbook of Learning Disabilities [online].
New York: Guilford Press. [Retrieved: 2018-04-18]. Available
at:
http://www.questia.com/library/117190797/handbook-of-
learning-disabilities.
35. Sindelarová, B. 1996.
Předcházíme poruchám učení: soubor
cvičení pro děti v předľkolním roce a v první třídě. Praha: Portál.
36. Sindelarová, B. 2007.
Předcházíme poruchám učení: soubor
cvičení pro děti v prědškolním roce a v první třídě. Praha: Portál.
37. Sindelarová, B. 2008
. Deficity čiastkových funkcií. Príručka
porúch učenia a správania u detí a ich náprava. Bratislava:
Psychodianostika.
38. Švec, Š. et al. 1998. Metodológia vied o výchove.
Kvantitatívno-scientistické a kvalitatívno-humanitné prístupy
v
edukačnom výskume. Bratislava: IRIS.
39. Terry, M. 2002. Translating Learning Style Theory into
Developmental Education Practice: An Article Based on
Gregory’s Cognitive Learning Styles. In: Journal of College
Reading and Learning [online]. Vol. 32, No. 2 [Retrieved. 2018-
04-18]. Available at: http://www.questia.com/read/1G1-
87146226/translating-learning-style-theory-into-developmental.
40.
Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. et al. 2012. Mentální
postižení v pedagogickém, psychologickém a
sociálně-právním
kontextu. Praha: Grada.
41. Valenta, M. et al. 2012. Katalog posudzování míry
speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Diagnostické domény
pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita
Paleckého v Olomouci, Pedagogická fakulta.
- 128 -