AD ALTA
JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH
6.
Gavora, P., Zápotočná, O.: Gramotnosť: vývin a možnosti jej
didaktického usmerňovania [Literacy: Evolution and
Possibilities of Its Didactic Use]. Bratislava: UK, 2003. ISBN
80-223-1869-8.
7.
Gavora, P.: U
čitel a žáci v komunikaci [The Teacher and
Pupils in Communication]. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-
104-9.
8.
Harits, I. W., Chudy, S., Opletalova, A. & Vicherkova, D.:
Vicarious Experience by Modeling and Comparing of children
stories from Czech and Madura Island: Behavior and moral
perspectives. Creative Education, 2015, 6(7), pp. 683-691.
9.
Chudý, Š.:
Konkretizácia východísk výchovy v súčasných
koncepciách. In
: Hledání kořenů výchovy v současné
společnosti: koncepce, úvahy, názory a dilemata
[Specification
of Basic Assumptions in the Current Education Concepts. In:
Discovering the Roots of Education in Contemporary Society:
Concepts, Reflections, Opinions and Dilemmas] [sborník]. Brno:
Paido, 2006, pp. 33-46. ISBN 80-7315-131-6.
10.
Kobzová, P.:
Hodnota vzdělávání u žáků z Ukrajiny [The
Value of Education for Pupils from Ukraine]. In Vyhnálková,
P., Plischke, J. (eds.). Aktuální problémy pedagogiky ve
výzkumech studentů doktorských studijních programů XIII:
Začínající učitel v měnící se společnosti [Current Problems of
Pedagogy in Research of Doctoral Students XIII: Beginning
Teacher in a Changing Society], 1
st
11.
MŠMT ČR: Rámcový vzdělávací program pro základní
vzdělávání (2017) [Framework Education Program for
Elementary E
ducation]. Prague, Czech Republic: MŠMT ČR,
2017. Retrieved from:
ed. Olomouc: Palacký
University, The Institute of Education and Social Studies, 2019,
pp. 44-52. ISBN 978-80-244-5475-7.
http://www.msmt.cz/file/41216/.
12.
OECD: Measuring student knowledge and skills. The PISA
2000 Assessment of Reading, Mathematical and Scientific
Literacy. Paris, France: OECD, 2000. Retrieved from:
http://www.oecd.org/education/school/
programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33692793.pdf
13.
Palečková, J., Tomášek, V. & Basl, J.: Hlavní zjištění
výzkumu PISA 2009: umíme ještě číst? [The Key Findings of
PISA 2009: Do We Still Know How to Read?] Prague: Institute
for Information in Education, 2010. ISBN 978-80-211-0608-6.
14.
Paličková, A.: Čtenářská gramotnost jako faktor školní
úspěšnosti žáků [The Level of Reading Literacy as a Success
Factor of Pupils in School]. Bachelor Thesis. Ostrava: University
of Ostrava, Pedagogical Faculty, 2019. Supervisor Vicherková, D.
15.
Paris, S. G. & Paris, A. H.: Classroom Applications of
Research on Self-Regulated Learning. Educational Psychologist,
2001, Vol. 36, No. 2, pp. 89-101.
16.
PISA: PISA 2009 Results: Executive summary. Paris,
France: OECD, 2009. Retrieved from: http://www.oecd.org/pi
sa/pisaproducts/46619703.pdf.
17.
Straková, J.:
Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání.
Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti [International Studies
of Education Results. Methodology, Benefits, Risks and
Opportunities]. Prague: Charles University, 2016. ISBN 978-80-
7290-884-4. Accessible from: https://pages.pedf.cuni.cz
/uvrv/files/ 2016/10/Mezinarodni_vyzkumy_FINAL.pdf.
18.
Tracey, D. H. & Morrow, L. M.: Lenses on Reading, 2
nd
19.
Van Dijk, J. & Kintsch, W.: Strategies of Discourse
Comprehension. New York: Academic Press, 1983. ISBN
0127120505.
ed.
New York: Guilford Press, 2012. ISBN 978-1-4625-0473-2.
20.
Velčovská, V.: Komunikativní didaktické hry k rozvoji
čtenářských strategií ve výuce na 2. Stupni ZŠ [Communicative
Didactic Games for Reading Strategies Development on Lower
Secondary School]. Final Thesis. Ostrava: University of,
Pedagogical Faculty, 2019. Supervisor Vicherková, D.
21.
Vicherková, D.: Factors influencing the level of reading
strategies of fifteen-years-old pupils in the Moravian-Silesian
Region. The European Proceedings of Social & Behavioural
Sciences, 2018, 53(1), pp. 420-434. ISSN 2357-1330.
22.
Vicherková, D.: Úr
oveň čtenářských strategií žáků na konci
základního vzdělávání [Level of pupils' reading strategies at the
end of elementary education]. Dissertation. Olomouc, Czech
Republic: Palacky University in Olomouc, 2016. Supervisor
Vlasta Řeřichová.
23.
Zápotočná, O.: Rozvoj počiatočnej literárnej
gramotnosti [Development of Initial Reading Literacy]. In
Pupala B., Kolláriková, Z. (Eds.),
Předškolná a elementárna
pedagogika [Preschool and Elementary Pedagogy]. Prague:
Portál, 2001, pp. 271–306. ISBN 80-7178-585-7.
24.
Zápotočná,
O.:
Kultúrna
gramotnosť
v sociálnopsychologických súvislostiach [Cultural Literacy in
Socio-Psychological Context]. Bratislava: Album, 2004. ISBN
80-968667-3-7.
25.
Zápotočná, O.: Čitatelská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom
vzdelávaní. Teoretické východiska a didaktické realizácie [Reading
Literacy and Its Development in Primary Education. Theoretical
Background and Didactic Implementation]. Bratislava: VEDA,
2012. ISBN 978-80-224-1281-0.
26.
Zápotočná, O.: Metakognitívne procesy v čítaní, učení a
vzdelávaní [Metacognitive Processes in Reading, Learning and
Education]. Bratislava: TYPI Universitatis Tyrnaviensis –
Veda, Ed. SAV, 2013. ISBN 978-80-8082-742-7.
27.
Zápotočná, O.: Teoretické modely porozumenia textu a ich
interpretácie v školskom vzdelávaní [Theoretical Models of Text
Comprehension and Their Interpretations in School Education].
Orbis scholae, 2015, 9(3), pp. 13
−26. ISSN 2336-3177 (Online).
Primary Paper Section: A
Secondary Paper Section: AM
- 347 -