AD ALTA 

 

JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH

 

 

 

6.

 

Gavora, P., Zápotočná, O.: Gramotnosť: vývin a možnosti jej 

didaktického usmerňovania [Literacy: Evolution and 
Possibilities of Its Didactic Use]. Bratislava: UK, 2003. ISBN 
80-223-1869-8. 
7.

 

Gavora, P.: U

čitel a žáci v komunikaci [The Teacher and 

Pupils in Communication].  Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-
104-9. 
8.

 

Harits, I. W., Chudy, S., Opletalova, A. & Vicherkova, D.: 

Vicarious Experience by Modeling and Comparing of children 
stories from Czech and Madura Island: Behavior and moral 
perspectives. Creative Education, 
2015, 6(7), pp. 683-691. 
9.

 

Chudý, Š.: 

Konkretizácia východísk výchovy v súčasných 

koncepciách. In

: Hledání kořenů výchovy v současné 

společnosti: koncepce, úvahy, názory a dilemata

 

[Specification 

of Basic Assumptions in the Current Education Concepts. In: 
Discovering the Roots of Education in Contemporary Society: 
Concepts, Reflections, Opinions and Dilemmas] [sborník]. Brno: 
Paido, 2006, pp. 33-46. ISBN 80-7315-131-6. 
10.

 

Kobzová, P.: 

Hodnota vzdělávání u žáků z Ukrajiny [The 

Value of Education for Pupils from Ukraine].  In Vyhnálková, 
P., Plischke, J. (eds.). Aktuální problémy pedagogiky ve 

výzkumech studentů doktorských studijních programů XIII: 

Začínající učitel v měnící se společnosti [Current Problems of 
Pedagogy in Research of Doctoral Students XIII: Beginning 
Teacher in a Changing Society], 1

st

11.

 

MŠMT ČR: Rámcový vzdělávací program pro základní 

vzdělávání (2017) [Framework Education Program for 
Elementary E

ducation]. Prague, Czech Republic: MŠMT ČR, 

2017. Retrieved from: 

 ed. Olomouc: Palacký 

University, The Institute of Education and Social Studies, 2019, 
pp. 44-52. ISBN 978-80-244-5475-7. 

http://www.msmt.cz/file/41216/. 

12.

 

OECD: Measuring student knowledge and skills. The PISA 

2000 Assessment of Reading, Mathematical and Scientific 
Literacy. Paris, France: OECD, 2000. Retrieved from: 

 

http://www.oecd.org/education/school/ 
programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33692793.pdf 
13.

 

Palečková, J., Tomášek, V. & Basl, J.: Hlavní zjištění 

výzkumu PISA 2009: umíme ještě číst? [The Key Findings of 
PISA 2009: Do We Still Know How to Read?] Prague: Institute 
for Information in Education, 2010. ISBN 978-80-211-0608-6. 
14.

 

Paličková, A.: Čtenářská gramotnost jako faktor školní 

úspěšnosti žáků [The Level of Reading Literacy as a Success 
Factor of Pupils in School]. Bachelor Thesis. Ostrava: University 
of Ostrava, Pedagogical Faculty, 2019. Supervisor Vicherková, D. 
15.

 

Paris, S. G. & Paris, A. H.: Classroom Applications of 

Research on Self-Regulated Learning. Educational Psychologist
2001, Vol. 36, No. 2, pp. 89-101. 
16.

 

PISA: PISA 2009 Results:  Executive summary.  Paris, 

France: OECD, 2009.   Retrieved from: http://www.oecd.org/pi 
sa/pisaproducts/46619703.pdf. 
17.

 

Straková, J.: 

Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. 

Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti [International Studies 
of Education Results. Methodology, Benefits, Risks and 
Opportunities]. Prague: Charles University, 2016. ISBN 978-80-
7290-884-4. Accessible from: https://pages.pedf.cuni.cz 
/uvrv/files/ 2016/10/Mezinarodni_vyzkumy_FINAL.pdf. 
18.

 

Tracey, D. H. & Morrow, L. M.: Lenses on Reading, 2

nd

19.

 

Van Dijk, J. & Kintsch, W.: Strategies of Discourse 

Comprehension. New York: Academic Press, 1983. ISBN 
0127120505. 

 ed. 

New York: Guilford Press, 2012. ISBN 978-1-4625-0473-2. 

20.

 

Velčovská, V.: Komunikativní didaktické hry k rozvoji 

čtenářských strategií ve výuce na 2. Stupni ZŠ [Communicative 
Didactic Games for Reading Strategies Development on Lower 
Secondary School]. Final Thesis. Ostrava: University of, 
Pedagogical Faculty, 2019. Supervisor Vicherková, D. 
21.

 

Vicherková, D.: Factors influencing the level of reading 

strategies of fifteen-years-old pupils in the Moravian-Silesian 
Region. The European Proceedings of Social & Behavioural 
Sciences
, 2018, 53(1), pp. 420-434. ISSN 2357-1330. 
22.

 

Vicherková, D.: Úr

oveň čtenářských strategií žáků na konci 

základního vzdělávání [Level of pupils' reading strategies at the 
end of elementary education]. Dissertation. Olomouc, Czech 
Republic: Palacky University in Olomouc, 2016. Supervisor 

Vlasta Řeřichová. 

23.

 

Zápotočná, O.:  Rozvoj  počiatočnej  literárnej  

gramotnosti [Development of Initial Reading Literacy]. In 
Pupala B., Kolláriková, Z. (Eds.), 

Předškolná a elementárna 

pedagogika [Preschool and Elementary Pedagogy]. Prague: 
Portál, 2001, pp. 271–306. ISBN 80-7178-585-7. 
24.

 

Zápotočná, 

O.: 

Kultúrna 

gramotnosť 

v sociálnopsychologických súvislostiach [Cultural Literacy in 
Socio-Psychological Context]. Bratislava: Album, 2004. ISBN 
80-968667-3-7. 
25.

 

Zápotočná, O.: Čitatelská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom 

vzdelávaní. Teoretické východiska a didaktické realizácie [Reading 
Literacy and Its Development in Primary Education. Theoretical 
Background and Didactic Implementation]. Bratislava: VEDA, 
2012. ISBN 978-80-224-1281-0. 
26.

 

Zápotočná, O.: Metakognitívne procesy v čítaní, učení a 

vzdelávaní [Metacognitive Processes in Reading, Learning and 
Education]. Bratislava: TYPI Universitatis Tyrnaviensis – 
Veda, Ed. SAV, 2013. ISBN 978-80-8082-742-7. 
27.

 

Zápotočná, O.: Teoretické modely porozumenia textu a ich 

interpretácie v školskom vzdelávaní [Theoretical Models of Text 
Comprehension and Their Interpretations in School Education]. 
Orbis scholae, 2015, 9(3), pp. 13

−26. ISSN 2336-3177 (Online). 

 
Primary Paper Section: A 
 
Secondary Paper Section: 
AM 

- 347 -